Kjærlighet trenger
ikke pakkes inn

SOS-barnebyer ønsker å vite hva hverdagskjærlighet er for deg.
Sammen laget vi en bildepresentasjon av hverdagskjærlighet.

#soslove på Instagram

SOS-barnebyer ønsket i forbindelse med Artistgallaen 2012 en kampanjeside til temaet «Kjærlighet trenger ikke pakkes inn». Prosjektet skulle engasjere brukeren til å aktivt spre kjærlighetsbudskap med #soslove på Instagram.

SOSlove

#SOSLOVE

Vi laget designet og utviklet en nettside som samlet all hverdagskjærligheten delt på instagram under #soslove.

Utfordring

Engasjere en yngre målgruppe

SOS-barnebyer er vertskap for TV2 sin Artistgalla. Gallaen er en viktig rekruteringskanal for nye faddere, vår utfordring var å få seere til programmet. I tillegg til aktiviteter i øvrige offline og online kanaler ønsket SOS-barnebyer å fronte kampanjetemaet ”Kjærlighet trenger ikke pakkes inn” i sosiale medier.

Den etablerte samtalepartneren til SOS-barnebyer i sosiale medier er kvinner i alderen 35-55 år. Denne profilen samsvarer også med deres typiske fadder. De ønsket i denne kampanjen å engasjere en yngre målgruppe. Bilder var et foretrukket involveringselement.

Løsning

Gjenkjennelig design på riktig arena

Vi ønsket å nå målgruppen på deres arena i sosiale medier. Med bilder som hovedelement falt dermed valget naturlig på den allerede veletablerte mobilapplikasjonen Instagram.

Vi ville inspirere målgruppen til å tenke over de enkle tingene i hverdagen som betyr så mye, og hvordan SOS-barnebyer hjelper barn med akkurat dette. Vi ønsket å vise hvordan vi kan vise kjærlighet til hverandre, på en kreativ måte.

Kampanjesiden hadde et todelt fokus:

1. Reklamere for artistgallaen
2. Engasjere brukeren til å se andres hverdagskjærlighet

Vi vurderte hvilke typer funksjonalitet brukeren hadde behov for. Bildene måtte være i fokus. Det var viktig med en gjenkjennelseseffekt i designet så målgruppen umiddelbartforstod at dette var basert på Instagram. Hashtaggen #SOSlove måtte være lett synlig for brukeren. En kartløsning med oversikt over hvor i landet bildet var tatt og hvor mange andre som hadde delt sin kjærlighet.

Kampanjesiden henter informasjon fra Instagram om hvem brukeren er, eventuell geotag, når det er publisert og tittelen på bildet.

Det var viktig for oss å gi målgruppen en sømløs brukeropplevelse med et responsivt design. En stor del av trafikken i denne gruppen kommer fra mobil og nettbrett og fokus på funksjonalitet og brukervennlighet var viktig for å få mange til å spre budskapet.

Resultat

Undervurdert feelgood

Kampanjen i sosiale medier var et tillegg til øvrige betalte aktiviteter og baserte seg kun på viral spredning. SOS-barnebyer opprettet en egen instagramprofil for å kunne snakke med de som engasjerte seg. Når bilder merket med #SOSlove ble delt, likte SOS-barnebyer bildet og la igjen en kommentar til brukeren.

Det ble lastet opp rundt 170 bilder på en uke. Det ble delt bilder av kjærester med varme øyne, nye faddere som hadde meldt seg inn via SMS, bilder av vennskap og bilder av enkle gleder som en kaffekopp en trøtt tirsdag. Artistgallaen hadde i gjennomsnitt 446 000 seere og rekordmange faddere meldte seg inn.

SOS Barnebyer satte rekord på Aristgallaen med 17 000 nye faddere.

I gjennomsnitt så 446 000 på Artistgallaen.

170 bilder ble merket #soslove, Dette tilsvarer en reach på 170 000 visninger.

Kundens tilbakemelding

Erik Bakken - Prosjektansvarlig i SOS-barnebyer

Erik Bakken
Prosjektansvarlig i SOS-barnebyer

«Vi er veldig fornøyd med måten Ko&Co snudde seg raskt rundt og produserte SOSLove i forkant av Artistgallaen. Spesielt imponert er vi over design og integrasjonen mellom kampanjeside, Instagram og Google Maps. Dette er en idè vi vil bruke igjen i kampanjer, og vi har pitchet konseptet til SOS-barnebyer både i Belgia og Nederland. De var imponert.»

Laster