AVIS


Digital julekampanje

Utfordring



De større leiebilene leier seg som regel ut selv, spesielt i forbindelse med ferie og høytider. AVIS ønsket derfor å fremme utleie av mindre personbiler i forbindelse med julen, og å øke volumet av små leiebiler mot slutten av året. Kampanjen vi kjørte i juleferien gav en rabatt på 30% om man leide bilen i 5 dager eller mer.

Løsning: AVIS løser julestria!



Den kreative ideen fokuserte på gjøremål der en ikke nødvendigvis trenger en større bil (eksempelvis familietur til fjellet), men heller dagligsituasjoner der en mindre bil kan være til stor hjelp. Som vi alle vet er det mange gjøremål som skal på plass før julekvelden, og dette ble utgangspunktet for den kreative idéen.

Budsjettene var noe begrenset, derfor valgte vi å gå for få digitale mediekanaler for å oppnå tilstrekkelig med frekvens og påvirkning.

Annonse

Digitale kanaler var hovedplattformene:



1) RTB (programmatisk kjøpte annonser): retargeting og mosaic målgrupper. Programmatisk kjøpte annonser sørger for at vi i større grad treffer de målgruppene vi faktisk ønsker å treffe. Samtidig som vi leverer et passende budskap til rett tid, på riktig flate. Dette reduserer mengden unødvendig visninger, som igjen sørger for at vi får en mer effektiv kampanje.

2) Facebook (audience targeting, eksisterende kunder og lookalikes)

3) Digitale plakater på utvalgte T-banestasjoner i Oslo Sentrum, da vi fikk muligheten til å påvirke personer uten bil – eller som ikke disponerer bil.

Resultater: «All time high»



13,4% omsetningsøkning og økning i antall bestillinger på AVIS.no i desember 2015, sammenlignet med fjoråret. «All time high» omsetningsrekord i desember! Flere av de største stasjonene rapporterte at de var tilnærmet tomme for biler i desember, noe som var målet for kampanjen. Alt i alt var det en effektiv kampanje basert på hva vi hadde i budsjett.

Laster