Ser du problemet?
Dataskapte modeller må også merkes.

I bildet over ser du et ekte menneske og et dataskapt. Ser du hvem som er hvem?

Rett før sommeren fikk vi en ny lovtekst i markedsføringsloven å forholde oss til. I § 2 står det at «all reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal merkes med et standardmerke». Det er fint, men allerede nå er lovverket utdatert.

På Forbruketilsynets sider står det å lese at «formålet med lovteksten er å motvirke kroppspress, særlig blant barn og unge. Ved at retusjert reklame merkes, blir publikum oppmerksomme på at personene i reklamen er fikset på. På den måten får man frem at reklamen ikke avspeiler hvordan personene ser ut i virkeligheten». Men hva om personen i reklamen ikke finnes i virkeligheten?

Vi i reklamebransjen har allerede begynt å bruke dataskapte mennesker, eller hva søren vi skal kalle det for. Et dataskapt menneske er ikke omtalt i lovverket og kan derfor brukes fritt i stedet for retusjerte, ekte modeller. En dataskapning kan se ut akkurat ut som du vil og de er raskere å lage, enn tiden det tar å lete frem en egnet modell på nettsiden til et modellbyrå. Selv for en tekstforfatter som meg tar det fem minutter å skape en hyperrealistisk supermodell i et gratisprogram. De kan ha akkurat det utseende og den kroppen annonsøren ønsker.

Selv for et trent øye, er det umulig å skille en datamodell fra et ekte menneske. Det er «mennesker» som kan se ut akkurat som vi vil og de kan gjøre akkurat det vi vil. Hvis du i utgangspunktet er en annonsør som synes det er uproblematisk å skape menneskefiendtlige idealer for barn og unge, så lenge du merker bildene med «Retusjert person, reklame,» er dataskapte modeller en gylden mulighet. Lag den modellen med akkurat de attributtene du vil, det er gratis, kan brukes rettighetsfritt og de ser helt ekte ut. I tillegg slipper du bryderiet med å merke dem med «Retusjert person, reklame,». For bildet er jo ikke retusjert, det er ikke engang av en ekte person.

Mitt forslag er derfor et tillegg til markedsføringslovens § 2, som også inkluderer merking av dataskapte mennesker. Om slike merker har noen effekt i det hele tatt, er en annen debatt. Merkevarer og annonsører som tar vare på samfunnet gjennom et varmt og godt menneskesyn, hadde sikkert fungert det også.

Og til svaret på hvilken person er ekte og hvem som er fake ovenfor? Bildet til venstre er av en ekte person.

 

 

Hilsen

Silje, kreativ leder, KO OG CO

 

Foto: Unsplash og Matthieu Stern.

 

No Comments
Leave a Reply

Om oss

Som et reklame- og mediebyrå hjelper vi deg og din bedrift med produksjon av godt innhold og riktig plassering. Er du på jakt etter en samarbeidspartner som forstår at engasjerende reklame driver trafikk til nettsiden din, og hva som skal til for å konvertere mest mulig av denne trafikken til salg? Ta kontakt for å høre om hvordan vi hjelper våre kunder med å nå deres mål, eller kom innom for en hyggelig kaffe på Rodeløkka!