1 parts data markedsføring

Inkluderer din digitale mediestrategi 1. parts data?

Realiteten er at du vil miste mer en halvparten av norske internettbrukene om du ikke tar høyde for inkludering av 1. parts data i oppsett av dine programmatiske mediekampanjer. Mobilen er vår prefererte medieflate i det daglige, med utfasingen av 3. parts data (som vi har skrevet om her tidligere) støtter ikke nettleserne Safari og Firefox 3. parts data lenger. Benytter du et annonsestyringssystem som ikke støtter 1. parts data så vil ikke brukere med Safari og Firefox nettlesere kunne se annonsene dine.

Markedsandel Mobil

Diagrammet under viser markedsandelen til de ulike nettleserne som Nordmenn bruker på mobil. Som kjent er Nordmenn veldig Apple frelst (selv om Samsung øker betydelig i omfang) 6 av 10 mobiler som selges er Apple iPhone ifølge Telias salgsstatistikk. Dette får store konsekvenser når over 63 prosent av den norske mobilbruken skjer i andre nettlesere enn Google Chrome. Om du ikke har inkludert 1. parts data i oppsettet av dine programmatiske mediekjøp vil du ikke nå frem med budskapet ditt til brukerne av Safari og Firefox. 

Markedsandel Desktop

Markedsandelen til Google Chrome holder seg stabil på Desktop/Laptop, men vi bruker betydelig mer tid på nettlesing via mobilen enn før og dette slår veldig negativt ut når man ønsker å nå ut til alle i en målgruppe. Mobilen er vår enhet nummer en når det kommer til nyhetsoppdatering og daglig internettbruk. Så selv om Chrome har størst markedsandel mot Desktop/Laptop så hjelper det lite for å kunne oppnå tilstrekkelig dekning mot målgruppene totalt. 

Reduksjon av Reach

Resultatet av å ikke implementere 1. parts data i programmatiske mediekjøp blir at man ikke når frem til brukerne som benytter Safari, Firefox med flere og disse utgjør den største målgruppen på Mobil, Desktop/Laptop og Tablets i Norge. Tallene er så betydelige at det burde få enhver som ikke er klar over dette til å virkelig sette seg inn hvilke konsekvenser dette har for fremtidige mediekampanjer. 

Diagrammet over viser andelen som uteblir uten inkludering av 1. partsdata. Over 63 prosent av mulige målgrupper som kunne blitt nådd, vil ikke kunne se annonsene uten inkludering av 1. parts data. For alle bedrifter som er avhengig av markedsføring for å trekke kundene til nettbutikk/fysisk butikk er konsekvensene alvorlige. En reduksjon i reach/dekning på over 63 prosent vil medføre til betydelig svakere kampanjer for annonsører som ikke bruker teknologi som sikrer bruk av både 1. og 3 parts data slik at alle i får sett annonsene. 

Mobil er størst

Ser vi på fordelingen i internettbruk på de ulike enhetene som benyttes mest i Norge så er det enkelt å forstå at dekningen fort kan bli liten når man ikke tar høyde for å bruke annonseteknologi som inkluderer 1. parts data. På mobil utgjør bruken av andre nettlesere enn Google Chrome hele 60 prosent og tilsvarende tall for Desktop/Laptop utgjør 45 prosent. Når vi ser på internettbruk fordelt på alle enheter får dette store konsekvenser for den totale dekningen man kan miste om ikke 1. parts data inkluderes i oppsettet av programmatiske mediekampanjer.

Adform AD-Fusion

KO OG CO har benyttet Adform som vår Premium Plattform for kjøp av digitale display annonser i over 10 år. Vi har brukt Adform ved siden av Google fordi det har gitt oss det beste fra to system. Adform kom tidlig ut med sin AD-Fusion løsning som lar oss kombinere både 1. og 3. parts data i oppsett av programmatiske mediekjøp. Dette sikrer at våre kunder når ut til sine målgrupper uansett hvilken nettleser de benytter og oppnår den synligheten og dekningen de ønsker.  

Ønsker du å høre mer om hva vi tenker, gjør og leverer til kundene våre er du alltid velkommen på en god kopp kaffe og en spennende prat. Send mail til tore@koogco.no eller ring en av våre rådgivere.

No Comments
Leave a Reply

Om oss

Som et reklame- og mediebyrå hjelper vi deg og din bedrift med produksjon av godt innhold og riktig plassering. Er du på jakt etter en samarbeidspartner som forstår at engasjerende reklame driver trafikk til nettsiden din, og hva som skal til for å konvertere mest mulig av denne trafikken til salg? Ta kontakt for å høre om hvordan vi hjelper våre kunder med å nå deres mål, eller kom innom for en hyggelig kaffe på Rodeløkka!