Digital Reklame Mediebyrå

Utnytter du dine tildelte mikroøyeblikk?

Smarttelefonene har endret vår adferd som forbrukere. De små «hjelperne» gir oss nå oppdatering i sanntid om de fleste ting vi ønsker døgnet rundt. Kundereisen starter nå ofte med søk etter varer og tjenester gjennom mobile flater, og har akselerert betydelig de siste årene. Selv om søk gjennom mobil har flere fragmenterte øyeblikk enn søk gjennom desktop, starter nå forbrukerne sine kjøpsvurderinger både for B2C og B2B markedet når som helst med mobilen i hånden.

Fragmenterte viktige øyeblikk

Fokuset på responsive nettsider som er tilpasset en hverdag der brukerne opplever god lesekvalitet på desktop og mobil har aldri vært større. Vi som forbrukere benytter nå smarttelefonen kontinuerlig gjennom hele døgnet. Vi søker de raskeste veiene til informasjon, både for spørsmål vi trenger hjelp med eller kjøp vi ønsker å gjennomføre. Mobilen er med oss hele tiden, og de øyeblikkene vi bruker til søk etter varer og tjenester er betydelig mer fragmenterte sammenlignet med bare noen år tilbake. Uten fokus på disse fragmenterte mikroøyeblikkene mister virksomheter viktige kontaktpunkt og mulige kjøpsøyeblikk som ikke nødvendigvis kommer tilbake. I noen tilfeller er ikke produkter eller tjenester synlig i det hele tatt på mobile flater, noe som betyr tap av inntekter og redusert omsetning.

Inntoget av 5G

Tilgangen og innføringen av 5G mot 2023 vil på sikt forsterke, endre og forbedre hvordan vi som forbrukere vil samhandle, kommunisere og kjøpe via internett. Med en varslet betydelig forbedring av dekning og kapasitet av eksisterende og nye tjenester skaper dette spennende muligheter. Spesielt for mobilen hvor endringen vil bety en radikal forbedring av dekning og kapasitet som er viktig å ta innover seg. For bedrifter som selger varer og tjenester via internett vil 5G bety en skjerpet konkurranse om kundene, ikke minst via mobile flater.

Synlighet er første trinn på veien

Konkurransen i den digitale verden øker ikke bare innad i Norge, men utfordres av store globale aktører som annonserer mot norske forbrukere. Dette vil tilspisse seg i fremtiden både på lokalt og globalt nivå. Digital synlighet og markedsføring er det som skiller de som lykkes og ikke lykkes i dag. Det er i dag langt mellom de flinke aktørene i markedet og de som nøler rundt viktigheten av digital utvikling og markedsføring. Budsjett størrelser er dessverre ikke synonymt med suksess. De som gjør ting riktig klarer å lykkes selv med ganske små budsjetter. Med over 590 000 virksomheter i Norge innen SMB segmentet (0-250 ansatte) som på et eller annet vis trenger salgsstøtte, så vil mobilen kunne utgjøre en betydelig forskjell i hvordan kundene orienterer seg i sine kjøpsprosesser. Å sikre en god digital synlighet gjennom SEO og markedsføring som er tilpasset bedriftens behov og mål vil derfor være viktigere enn noen gang.

Mobile First i Styrerommet

Mobilsøk har lenge stått for mer enn halvparten av alle Google søk i Norge. Google selv tilrettelegger og belønner synligheten til bedrifter som tar mobilen på alvor gjennom sitt AMP (Accelerates Mobile Pages) prosjekt. Google startet AMP i 2015, hvor fokuset er å fremheve innhold som er tilpasset mobil i søk og synlighet raskt i sine søkeresultat. Dette betyr en vesentlig forskjell på bedrifters synlighet gjennom Google om de ikke har gode nettsider som er tilpasset mobil. Google lever av brukerne og relevante søk som brukerne responderer på. Det er derfor naturlig at Google premierer kun de raskeste og beste svarene for å gi brukerne informasjon på søkene sine. Når verdens største søkemotor prioriterer mobilen, burde også mobilen ha prioritet i styrerommene.  

Mobil Handlekurv

Våre vaner endres på bakgrunn av nye teknologiske løsninger med godt tilpasset brukersnitt. Flere fysiske butikker lar nå forbrukerne scanne varene i butikken og betale via mobil på egenhånd. Gjennom koronaperioden har netthandelen økt for mange aktører. Amazon sitt varslede inntog i Norden vil kunne skape en ny kjøpsplattform for Nordiske nettkunder. Ehandel skriver i en artikkel at 92 prosent av Tyske Amazon brukere svarer i en undersøkelse at de heller vil handle hos Amazon enn en annen nettbutikk om varen og prisen er lik. Hva vil dette bety for din nettbutikk og bedrift på sikt?

Relevans og synlighet

Konkurransen rundt salg av varer og tjenester via ulike kjøpsplattformer vil øke i markedet, det vil derfor bli viktig å synliggjøre sin kompetanse og relevans utover ren pris og distribusjon for å skape merverdi hos brukerne og de besøkende. Det er nettopp her de viktige mikroøyeblikkene skapes mellom potensielle kunder og din merkevare. Selv om det er en lavere andel i dag som handler på nett med mobil enn desktop, så starter mange kjøpsprosessen gjennom sin mobil.  God synlighet og relevans i mobile flater kombinert med tilpasset markedsføring og god distribusjon vil gi økt sannsynlighet for nye kunder og økte inntekter.  

Kundereisen

Å kjenne til stegene dine kunder tar i kundereisen betyr ikke bare at din bedrift tar kundenes kjøpsadferd på alvor, det betyr økte inntekter på sikt. Det kan virke ganske søkt at kjøpet av et hus eller bil skal påvirkes av et enkelt søk fra en smarttelefon. Likevel er det slik at den kommende og etablerende forbruker benytter mobilen for alt den er verdt i sin daglige mediebruk og kommunikasjon med omverdenen. Bruk selvmedisin i egne flater, spør og bruk eksperter som kan gi verdifulle og lønnsomme tips eller endringer som kan forbedre flyten for support, ordrer eller kjøp online.

Brukeropplevelse

I en perfekt verden skulle det holde å ha et responsivt design for oppnå en bedre navigasjon og flyt på nettsider for alle enheter. Dette stemmer dessverre ofte ikke helt med hvordan brukerne av siden opplever det.  Et dårlig utformet nettsted kan lede til at brukerne avslutter besøket eller ikke får tiltro til at løsningen fungerer. En fin og gratis avsjekk om nettsiden din er tilpasset mobile flater kan gjøres via Google Page Speed Insight.

Call to action!

Felles for nettsted som er tilpasset både mobil og desktop er å sikre at brukeren finner det de søker etter på kortest mulig tid. Når mobil skal prioriteres er det viktig å ha korte og gode menyer som er intuitive og enkle å bruke på mobilen. Det er bra å fremme noen hovedprodukter eller områder på menyfeltet, men det bør alltid ligge en god analyse bak dette før deler av skjermen fylles med produkter og informasjon som ikke leder kunden videre i riktig retning.  Sørg for å sjekke at du utnytter de fordelene Google kan gi nettsiden gjennom oppføringer og informasjon som brukerne lett kan finne. Sett fokus på mikroøyeblikkene og mobile flater i tiden fremover, det er en lønnsom investering for fremtiden.

Har du spørsmål om digital markedsføring eller ønsker å vite mer om hva vi i KO OG CO kan hjelpe deg med treffer du meg på tore@koogco.no Følg med her på koogco.no, nye artikler kommer om ganske kort tid.

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on email