AR som nytt internettspråk?

Med dagens smarttelefon AR teknologi kan det nå gjøres mer enn å bare legge på morsomme filtre på kameraet, slik som Snapchat har gjort. AR vil også påvirke hvordan vi gjør et søk på nett.

Google Lens tar over tekst

Søk er i ferd med å gå fra vanlig tekst til en mer visuell opplevelse. Dette gjør at vi i større grad får tilgang til informasjon om hva vi ser, ved hjelp av kameraet på telefonene våre.

Et eksempel kan være at jeg liker skoene til venninnen min, men har vanskeligheter for å beskrive dem ordentlig. Jeg kan bruke Google Lens, som enda ikke har kommet til Norge, men som allerede har blitt brukt mer enn en milliard ganger i USA. Med Google Lens kan jeg identifisere skoene til venninnen min, finne frem relevant informasjon, og til og med få tips til andre elementer av plagg som kan passe til. Bruken har ingen grenser, du kan også spørre om hva et skilt betyr eller hvilken rase en hund du så på gata er. 

Google Lens har blitt brukt mer enn en milliard ganger

Dette kan virke som en passerende trend, men Google kan dokumentere fra undersøkelser at 6 av 10 personer vil ha muligheten til å visualisere hvor og hvordan et produkt kan passe inn i deres liv. For eksempel møbler, biler eller ny maling på veggene i stua.

Ikke en forbigående bølge

To tredjedeler av personene i undersøkelsene sier de er interessert i å bruke AR under netthandel – og flere aktører har kastet seg på bølgen. MAC har allerede benyttet seg av denne AR-metoden, og økte salget betraktelig. De muliggjorde en leppestift “try-on” kampanje der brukerne ved hjelp av kameraene kunne prøve på leppestiftene, og responsen var massiv.

New Balance lagde 3-D modeller av sneakerne sine, slik at kundene ved hjelp av telefonene sine, kunne se på produktene fra flere vinkler, zoome inn på detaljer, eller holde skoene opp mot klærne for å se om de matchet eller ikke.

Når Google Lens kommer til Norge, burde vi sitte klar med en kjøreplan – for den som venter til det tar av kan tape stort.

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on email