Nye frekvensinnstillinger på Facebook

En frustrasjon som mange Facebook-annonsører deler er at det ikke er mulig å sette en grense for annonsefrekvens.

Kampanjer hvor målsetting er rekkevidde har vært det eneste valget der Facebook lar annonsører bestemme frekvenstak. For alle andre målsettinger derimot, er sannsynligheten for at publikum forfølges av den samme annonsen opptil flere ganger om dagen høy. Dette skaper irritasjon for brukeren og det er flaut for merkevaren. Men fortvil ikke! Nå lanseres nemlig egendefinert frekvenstak også for en rekke andre målsettinger. Endelig vil annonsører kunne kontrollere hvor ofte samme person i publikumet blir eksponert for en annonse. Dette er gode nyheter både for annonsører og publikum – Hurra!

De nye frekvensinnstillingene i Facebook baseres for det meste på eksponeringer, med unntak av videovisninger med optimalisering av 2-sekunders visninger. Annonsører vil nå kunne kontrollere frekvenstak i auksjonskampanjer med målsetting for Merkebevissthet, Engasjement, Rekkevidde og Videovisninger. Andre målsettinger som Trafikk, Konverteringer og Appinnstalleringer støttes ikke i auksjon foreløpig.

Oversikt over nye frekvensinnstillinger på Facebook.

Høyere kostnader

Selv om muligheten til å kunne bestemme frekvenstaket på dine annonser er gode nyheter, er det fortsatt noen bakdeler du burde være obs på.

Når du bestemmer frekvenstak i kampanjeperioden din kan dette medføre høyere kostnad per resultat ettersom det påvirker og begrenser Facebook sin leveringsalgoritme.

Du vil også oppleve at de nye frekvensinnstillingene ikke er tilgjengelig for alle annonsekontoer i Business Manager.

Fortsatt i Beta

For å få tilgang til frekvensinnstillingene må du søke om å bli whitelistet. Facebook har i skrivende stund ikke oppgitt hvilke krav som må oppfylles for å kvalifiseres. For mer informasjon om whitelist-søknaden ta kontakt med din bedrifts Facebook representant eller snakk med en kunderådgiver fra supporttjenesten.

Trenger du flere gode tips til hvordan du unngår at publikum opplever annonsene dine som forstyrrende og masete? Les mer om dette i artikkelen Frekvenstak i Facebook Ads Manager.  

Trenger du hjelp med markedsføring?

Ta kontakt med oss i KO OG CO for en uforpliktende prat om mulighetene for deg og din bedrift! Send oss en mail her!

Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on email